Tuinfeest organiseren: 5 tips

tuinfeest-organiseren-plannen-feest-tuin-trouw-verjaardag-flowerytales

Een tuinfeest is duidelijk in trek. Steeds vaker kiezen mensen om een feest in hun eigen tuin te geven. Waarom ook niet? De tuin heb je, enkel de styling, lekker eten en goede muziek dien je nog toe te voegen om een magisch geheel te creëren. Van een trouw en verjaardagsfeest tot een babyborrel en communiefeest. Een tuinfeest geeft je de vrijheid om 100% je eigen ding te doen en je feest helemaal te plannen zoals jij dat wilt. Maar het brengt ook extra werk en stress met zich mee. Hoe je een feest in je tuin organiseert? Met deze 5 tips help ik je op weg om in no-time een geslaagd tuinfeest te plannen.   

De voordelen van een tuinfeest

Een locatie die elke dag van het jaar beschikbaar is? Een locatie die je niet 1,5 jaar op voorhand moet vastleggen als je op zaterdag wil feesten? Die unieke feestlocatie is te vinden bij je thuis…de tuin genaamd.

Als ik hoor van een koppel “wij denken eraan om onze trouw in de tuin te doen”, dan is mijn reactie: DOEN, DOEN, DOEN! Ik heb de indruk dat meer en meer mensen ervoor kiezen om een feest te organiseren in hun tuin en ik kan hen geen ongelijk geven.

Hallo, freedom! Hallo, persoonlijke touch! Je hangt aan niets of niemand vast. Jij kiest de cateraar. Jij kiest de leveranciers waar je een klik mee hebt. Jij kiest en bepaalt eigenlijk alles. De opties zijn eindeloos, maar dat brengt ook extra werk en keuzestress met zich mee om alles te regelen. Een hele tuin aankleden en party proof maken doe je niet in 1-2-3.

Stap 1: bepaal je concept

De kans is groot dat jij al een duidelijk idee hebt over hoe je je verjaardag, trouw of communiefeest wil vieren. Jij bent misschien helemaal into een casual feest met gezellige lounge corners en een foodtruck? Of verkies je eerder om lekker lang te tafelen onder vrienden terwijl je nipt van een lekker glas rode Merlot? Aan jou de keuze of je gaat voor een informele barbecue of een elegante cocktailparty!

Heb je een concept in gedachten? Bekijk dan of je tuin de mogelijkheden biedt om een foodtruck te plaatsen (op de oprit bv.) of een lange tafel van 50 personen…Het moet natuurlijk praktisch mogelijk zijn om je tuin te gebruiken als feestlocatie. Denk ook aan: stroomvoorzieningen, verlichting, beschikbare oppervlakte, toiletvoorzieningen, mogelijkheid tot overdekking en/of plaatsen van een tent (bij slecht weer),etc. Check, check, dubbelcheck? Dan kan je verder plannen!

Stap 2: kies een datum en bepaal je gastenlijst

Yes, je hebt een concept in gedachten. Dat geeft je al een beeld van de benodigde ruimte. Dan is het nu tijd om een datum te prikken en je gastenlijst op te stellen! Dat helpt je bij de inschatting van het benodigde meubilair en materiaal, aantallen qua eten te bepalen en andere voorbereidingen te treffen. Van zodra je je gastenlijst hebt opgesteld, kan je de uitnodigingen opmaken en versturen. (*we zijn op dreef).

Stap 3: kies je leveranciers voor je tuinfeest

Een feest zonder eten? Een feest zonder drank? Een feest zonder meubilair? Dat noemen ze geen feest, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Als je een tuinfeest wilt, heb je alle vrijheid om de leveranciers te kiezen die volledig bij je concept passen of die je concept kunnen realiseren. Maar die keuzevrijheid brengt ook heel wat (keuze)stress met zich mee.

Als je op zoek gaat naar leveranciers is het vooral belangrijk dat de communicatie vlot verloopt, dat je een klik hebt met die persoon en dat hun aanbod volledig aansluit bij het beeld dat jij voor ogen hebt. De leveranciers waar je best naar op zoek gaat om zo weinig mogelijk stress te ervaren bij je tuinfeest? Dat is een cateraar & een event stylist. Als je die 2 hebt, dan geniet je zorgeloos van je feest met lekker eten in een magische setting. Maak op voorhand je budget op en bekijk wat voor jullie mogelijk is. Misschien willen jullie ook wel live muziek of een dj? Ah en een fotograaf, die mag uiteraard ook niet ontbreken om jullie dag vast te leggen.

Stap 4: indeling van je tuin

Je weet ondertussen met wie je je feest wil vieren en met hoeveel je zal zijn. Dan is het nu aan jou om te bepalen hoe je je tuin zal indelen. Wat is voor jou écht belangrijk om te kunnen spreken van een geslaagd feest? Sfeervolle verlichting, mooi meubilair, gezellige zithoekjes, veel bloemen, staand of zittend feest, live muziek, geluidsinstallatie, enzovoort? Op basis daarvan kan je de ruimte indelen en bepalen wat waar komt te staan. Heb je een live muziek band? Vraag dan op voorhand hoeveel plaats ze nodig hebben.

Stap 5: aankleding van je tuinfeest

Je tuin is de plek waar je al heel wat borrels achterover sloeg en gezellige zomeravonden doorbracht met vrienden. Maar als je een tuinfeest geeft om een speciaal moment te vieren? Dan wil je toch ook dat je tuin er ‘feestwaardig’ uitziet? De aankleding van je tuin verdient dus zeker de nodige aandacht.

Wat je allemaal moet regelen? Verlichting, tafels, stoelen, aankleding tafels, bloemen, etc. Voorzie de nodige tijd om je tuin helemaal party proof te maken. Daarmee bedoel ik niet enkel de dag voordien, want dan kom je bedrogen uit. Regel het huren van meubilair al enkele maanden op voorhand zodat jouw favoriete items nog beschikbaar zijn.

Heb je totaal geen idee hoe je je tuin party proof kan maken? Heb je zelf geen zin om al het stylingmateriaal te regelen en alles zelf op te stellen en af te breken? Dan raad ik aan om een eventstylist onder de arm te nemen. Van indeling van de locatie tot de realisatie van het totaalconcept, I’ve got you. Als eventstylist zorg ik ervoor dat jullie optimaal kunnen genieten in een magische setting.

Het resultaat? Een geslaagd tuinfeest

Een tuinfeest geven kan magisch zijn, maar brengt ook enorm veel stress met zich mee als je je niet omringt met de juiste leveranciers. Neem dus zeker de tijd om jullie verwachtingen op elkaar af te stemmen en op zoek te gaan naar leveranciers die bij jullie concept aansluiten. Op die manier kan je zelf 100% genieten van je feest met je vrienden en familie. Dat is toch waar het allemaal om draait als je een speciaal moment viert? GENIETEN zonder stress, in een prachtige setting. Veel succes met de organisatie van je tuinfeest.

Ps: als je nog op zoek bent naar een eventstylist die het tuinfeest helemaal aankleedt zoals jij het in gedachten hebt, je weet me te vinden.